Algemene voorwaarden
Artikel 1. Begrippen
In deze algemene voorwaarden wordt begrepen onder:
- Opdrachtnemer: House Solutions, met maatschappelijke zetel te 9990 Maldegem, Koning Leopoldlaan 12/0/001, met ondernemingsnummer: 1007.968.966, vertegenwoordigd door de bestuurders Dominique Willems en Bernard Beerd.
- Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die de opdracht geeft tot het uitvoeren van de diensten, hierna ook ‘werken’ genoemd.
Artikel 2. Toepassingsgebied
2.1. Behoudens bijzondere voorwaarden, vermeld op de voorzijde van de offerte of bestelbon en ondertekend voor akkoord door beide partijen, worden alle offertes en elke overeenkomst met House Solutions beheerst door de hiernavolgende algemene voorwaarden. De toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden van de Opdrachtgever worden uitdrukkelijk uitgesloten.
2.2. Bij plaatsing van een bestelling wordt de Opdrachtnemer geacht deze algemene voorwaarden te kennen en ze te aanvaarden.
2.3. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden op enig moment door de bevoegde rechtbank nietig wordt bevonden, zullen de overige bepalingen van kracht blijven. Partijen zullen in dat geval in onderling overleg de nietige bepaling vervangen door een bepaling die zoveel als mogelijk met het doel en de strekking van de nietige bepaling overeenstemt.
Artikel 3. Correspondentie
3.1. Alle correspondentie waarbij de Opdrachtgever zich op één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden beroept, of de uitvoering van één of meerdere bepalingen vordert, dient te worden gericht aan de Opdrachtnemer op het volgende adres: 9990 Maldegem, Koning Leopoldlaan 12/0/001.
3.2. Indien de Opdrachtgever zulke correspondentie per gewone of aangetekende post aan de Opdrachtnemer richt, zal zij telkens een kopie per e-mail naar het volgende e-mailadres overmaken: info@housesolutions.be.
Elke correspondentie per gewone of per aangetekende post die zonder dergelijke kopie per e-mail wordt verzonden, wordt geacht nooit te zijn ontvangen door de Opdrachtnemer.
Artikel 4. Aanbod – offerte
4.1. Tenzij anders bepaald op de offerte zelf, zijn alle schriftelijke offertes van House Solutions geldig voor een periode van drie (3) maanden te rekenen vanaf de datum van aanmaak, zoals voorzien op deze offerte.
De offertes zijn slechts bindend in zoverre ze door de Opdrachtgever worden geaccepteerd binnen de vooropgestelde termijn.
4.2. Laat de Opdrachtgever een offerte op maat opmaken, doch aanvaardt zij deze uiteindelijk niet, dan is de Opdrachtnemer gerechtigd de kosten en prestaties die gemoeid gaan met het tot stand brengen van deze offerte aan degene op wiens verzoek zij de offerte uitbracht in rekening te brengen, in zoverre zij zulks voor het uitbrengen van de offerte uitdrukkelijk schriftelijk heeft aangegeven.
Artikel 5. Totstandkoming overeenkomst
5.1. Er komt een overeenkomst tot stand tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer op het moment van acceptatie van het aanbod door de Opdrachtnemer en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden. De Opdrachtgever dient hiertoe een exemplaar van de offerte ondertekend terug te bezorgen aan de Opdrachtnemer.
5.2. Worden er door de Opdrachtgever wijzigingen aangebracht aan de offerte van de Opdrachtnemer, dan dient zij de Opdrachtnemer hierop uitdrukkelijk attent te maken. De wijzigingen zijn slechts geldig indien zij door de Opdrachtnemer schriftelijk werden aanvaard.
5.3. De overeenkomst komt pas definitief tot stand na orderbevestiging door de Opdrachtnemer.
Artikel 6. Uitvoering van de opdracht
6.1. De Opdrachtnemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van de bestelling. De overeenkomst zal naar best vermogen van de Opdrachtnemer, volgens de regels der kunst en te goeder trouw worden uitgevoerd.
6.2. De Opdrachtgever machtigt de Opdrachtnemer om (een deel van) de opdracht eventueel door een door haar aan te wijzen derde, op een door haar gewenst tijdstip te laten uitvoeren.
Artikel 7. Verplichtingen van de Opdrachtgever
7.1. De Opdrachtgever zorgt ervoor dat zij voldoet aan de gestelde voorwaarden door de Opdrachtnemer.
7.2. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren waarvoor de Opdrachtgever verantwoordelijk is, kunnen de daaruit voortvloeiende schade en kosten in hoofde van de Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Artikel 8. Wijziging van de opdracht – meerwerken
8.1. Wijzigingen aan het oorspronkelijk order, van welke aard ook (zoals daar zijn: wijzigingen aangebracht door de Opdrachtgever, wijzigingen voortvloeiend uit het feit dat de Opdrachtgever bij opmaak van de offerte – al dan niet door diens fout – bepaalde feitelijke gegevens had opgegeven die niet met de werkelijkheid overeenkomen of wijzigingen veroorzaakt door een materiële misrekening in hoofde van de Opdrachtnemer), die hogere kosten veroorzaken dan bij het opstellen van de offerte kon worden voorzien, kunnen door de Opdrachtnemer extra in rekening worden gebracht.
8.2. Het werk omvat alleen datgene dat tussen partijen schriftelijk is overeengekomen. Alle werken die niet in de offerte zijn opgenomen en uitgevoerd worden, zullen als meerwerk aan de Opdrachtgever aangerekend worden. Meerwerken worden steeds uitgevoerd in regie tegen een uurtarief van € 70,00/uur (excl. BTW) of aangerekend volgens de nieuw opgemaakte offerte.
8.3. De Opdrachtnemer aanvaardt dat de werken door wijzigingen of meerwerk, de desgevallend vooropgestelde termijnen kunnen beïnvloeden.
Artikel 9. Prijs en betaling
9.1. De prijs is deze zoals vermeld op de bestelling of orderbevestiging, onder voorbehoud van typfouten en materiële misrekeningen.
9.2. Alle prijzen die vermeld worden zijn steeds exclusief BTW en eventuele andere belastingen of heffingen.
9.3. De facturatie van de prestaties gebeurt zoals afgesproken in de overeenkomst. Wanneer hieromtrent tussen partijen niets bijzonder werd bepaald, worden deze gefactureerd naargelang de vooruitgang der werken.
9.4. De Opdrachtnemer is gerechtigd om vóór de aanvang van de werken een voorschot te vragen tot maximaal 45% van het offertebedrag. De werken zullen dan pas een aanvang nemen nadat het verschuldigde voorschot op de rekening van de Opdrachtnemer beschikbaar is.
9.5. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst dient de betaling te geschieden binnen de 14 dagen na factuurdatum. Ze zijn betaalbaar op de maatschappelijke zetel van de Opdrachtnemer, contant (tot € 3.000,00), of mits overschrijving naar het rekeningnummer van de Opdrachtnemer, zoals vermeld op de factuur. Alle kosten van betaling zijn voor de Opdrachtgever.
9.6. Klachten of opmerkingen betreffende een factuur dienen op straffe van verval onmiddellijk, doch uiterlijk binnen de 8 kalenderdagen na de factuurdatum per gemotiveerd schrijven ter kennis te worden gebracht aan de Opdrachtnemer. Dergelijk protest schort de betalingsverplichting in hoofde van de Opdrachtgever niet op. Het protest dient te gebeuren zowel per aangetekende brief als per e-mail en daarnaast zal de Opdrachtgever de Opdrachtnemer hieromtrent ook telefonisch inlichten.
9.7. Indien de Opdrachtgever een factuur niet of niet-tijdig betaalt, is de Opdrachtgever, zonder dat enige voorafgaandelijke ingebrekestelling nodig is, op het nog verschuldigd saldo een nalatigheidsinterest verschuldigd aan een rentevoet van 10% per jaar, of in geval de Opdrachtgever een onderneming is, aan de toepasselijke rentevoet conform de Wet dd. 02/08/2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties. Daarnaast is de Opdrachtgever eveneens een forfaitair schadebeding verschuldigd op het integrale openstaand bedrag in hoofdsom ten belope van 15% (met een minimum van € 250,00 en een maximum van € 5.000,00), onverminderd het recht van de Opdrachtnemer om een vergoeding te vorderen voor de desgevallend meer geleden schade. De niet-tijdige betaling van een factuur heeft tevens van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van alle facturen van de Opdrachtnemer totgevolg, inclusief de niet-vervallen facturen.
9.8. Gedeeltelijke betalingen worden steeds aanvaard onder alle voorbehoud en zonder nadelige erkentenis, en bij voorrang toegerekend op de eventueel gemaakte gerechtskosten, daarna op de vervallen rente, vervolgens op het schadebeding, en tenslotte op de hoofdsom.
9.9. Bij gebreke aan betaling is de Opdrachtnemer eveneens gerechtigd om zonder voorafgaande ingebrekestelling de uitvoering van de werken te schorsen en zelfs te annuleren met onmiddellijke ingang, en dit zonder dat de Opdrachtgever enig verhaal heeft wegens niet of laattijdige uitvoering.
9.10. Na een periode van vijf (5) jaar te rekenen vanaf de datum van aanvang van de overeenkomst, heeft de Opdrachtnemer sowieso het recht om haar eindfactuur op te maken.
Artikel 10. Annulering van de opdracht
10.1. Wenst de Opdrachtgever de opdracht te annuleren dan dient zij dit per gemotiveerd schrijven ter kennis te brengen aan de Opdrachtnemer. Deze annulering dient te gebeuren zowel per aangetekende brief als per e-mail en daarnaast zal de Opdrachtgever de Opdrachtnemer hieromtrent ook telefonisch inlichten.
10.2. Tenzij de annulering gebeurt binnen de twee (2) werkdagen na ondertekening van de offerte, is de Opdrachtgever bij annulering van de opdracht als vergoeding voor de winstderving in hoofde van de Opdrachtnemer een forfaitaire vergoeding verschuldigd ten belope van 30 % van de op dat moment nog openstaande prijs zoals vermeld op de offerte, onverminderd het recht van de Opdrachtnemer om een vergoeding te vorderen voor de desgevallend meer geleden schade.
Artikel 11. Termijnen
11.1. Alle door de Opdrachtnemer meegedeelde of afgesproken termijnen zijn vastgesteld op grond van de gegevens die op dat moment gekend waren. Door de Opdrachtnemer meegedeelde of tussen partijen overeengekomen termijnen zijn steeds louter indicatief en gelden steeds als streefdata, tenzij er dienaangaande uitdrukkelijk en schriftelijk zou zijn overeengekomen dat de meegedeelde of afgesproken data een bindend en effectief karakter hebben. In elk geval zal de Opdrachtnemer zich steeds voldoende inspannen om de tussentijdse of uiterste (oplever)data zoveel als mogelijk in acht te nemen.
11.2. De Opdrachtnemer is niet gebonden door termijnen die ingevolge oorzaken buiten haar macht, niet meer gehaald kunnen worden. Evenmin is de Opdrachtnemer gebonden aan termijnen ingeval van vertragingen ingevolge meerwerken of naar aanleiding van een wijziging aan de aanpak van de uitvoering van de overeenkomst op verzoek van de Opdrachtgever.
11.3. De loutere overschrijding van door de Opdrachtnemer van meegedeelde of tussen partijen overeengekomen termijnen maakt op zichzelf overigens geen wanprestatie uit, hiervan kan immers maar sprake zijn na uitdrukkelijke en schriftelijke ingebrekestelling uitgaande van de Opdrachtgever met voorziening van een redelijke respijttermijn.
Artikel 12. Aanvaarding uitgevoerde werken
12.1. Bij betaling van de factuur worden de werken geacht aanvaard en goedgekeurd te zijn door de Opdrachtgever, zowel wat de prijs als de kwaliteit betreft, behoudens protest door de Opdrachtgever onder de voorwaarden en de termijnen voorzien in onderhavige algemene voorwaarden.
Artikel 13. Wijziging van omstandigheden (imprevisieleer)
13.1. Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder ofmoeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van gewijzigde omstandigheden, conform artikel 5.74 Nieuw B.W. Deze wijzigingen van omstandigheden kunnen van diverse aard zijn: economisch, politiek, gezondheid etc.
13.2. Bij het zich in hoofde van één der partijen voordoen van gewijzigde omstandigheden heeft deze partij het recht om de herziening of ontbinding van de overeenkomst aan te vragen, zonder dat de andere Partij enigerlei recht op schadevergoeding van welke aard ook kan doen gelden
De partij die hierop beroep wenst te doen dient de ander partij hiervan in kennis te stellen per gemotiveerd schrijven en dit binnen de 15 kalenderdagen na het zich voordoen van de gewijzigde omstandigheden.
13.3. Kan er binnen een termijn van één maand na kennisgeving van de gewijzigde omstandigheden geen vergelijk tot stand komen tussen partijen omtrent de herziening van de overeenkomst, dan kan elk van beide partijen zich tot de bevoegde rechter wenden om ofwel de overeenkomst aan te laten passen, ofwel het contract geheel of gedeeltelijk te doen beëindigen. In geval van beëindiging van de overeenkomst behoudt de Opdrachtnemer het recht op betaling van de door haar reeds uitgevoerde werken.
Artikel 14. Aansprakelijkheid
14.1. De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de kosten, schade en interesten die ontstaan als direct of indirect gevolg van:
- Overmacht, zoals gedefinieerd onder artikel 5.226 Nieuw B.W.
- Daden of nalatigheden van de Opdrachtgever, zijn ondergeschikten, of andere personen die door of vanwege haar zijn tewerkgesteld.
14.2. De Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor de door haar (of haar ondergeschikten of andere personen die door of vanwege haar tewerkgesteld zijn) begane opzettelijke fout en fouten die de fysieke integriteit van een persoon aantasten. De Opdrachtnemer is derhalve niet aansprakelijk voor zware, gewone, noch lichte fouten.
14.3. Indien een fout wordt gemaakt doordat de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, is de Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade.
14.4. De Opdrachtnemer is niet gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, zoals, doch niet beperkt tot, winstderving, personeelskosten, verlies van een kans, klachten van derden en advocatenkosten.
14.5. De aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer is in elk geval beperkt tot het maximumbedrag van de voor de uitgevoerde werken gefactureerde prijs (excl. BTW).
Artikel 15. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
15.1. Alle geschillen die mochten rijzen betreffende het ontstaan, de uitvoering en/of de interpretatie van deze algemene voorwaarden of de onderlinge overeenkomst tussen partijen behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken die territoriaal bevoegd zijn op het adres van de maatschappelijke zetel van de Opdrachtnemer, onverminderd het algemeen recht om te dagvaarden voor de rechtbanken van de woonplaats van de verwerende partij in het geschil. Deze bevoegdheidsregeling is tevens van toepassing in kader van procedures voor voorlopige of bewarende maatregelen, al dan niet gevoerd in kort geding.
15.2. Het Belgisch recht, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag, is van toepassing.